Reproducció virtual i impressió 3D de peces del Museu Egipci de Barcelona.

Una de les novetats formatives per part del Museu Egipci de Barcelona, es ampliar l'abast del públic que pot realitzar els tallers. Per això i gràcies al desenvolupament de rèpliques arqueològiques i artístiques, és possible apropar al públic una sèrie de peces, sense posar en perill la integritat de les peces originals. La reproducció d'aquestes peces arqueològiques sol ser una tasca complicada i molt costosa econòmicament, en canvi gràcies a les noves tecnologies digitals, com l'escaneig 3D i la impressió 3D, permet fer una ràpida virtualització de les peces i una fàcil posterior impressió 3D, desenvolupant així les rèpliques d'una manera molt menys  invasiva en vers les mostres originals respecte els processos emprats anteriorment, i d'una manera molt més ràpida i econòmica. .


Taller de traducció de jeroglífics per a persones invidents.

Una de les avantatges de reproduir peces arqueològiques mitjançant impressió 3D, és que el públic les pugui no nomès mirar, sinó també tocar. Això obre la possibilitat a utilitzar les rèpliques en activitats, i sobretot acostar l'accés i la interacció amb les mostres a persones per les quals el tacte es un dels principals sentits, com son les persones invidents. 

Això dona la possibilitat al Museu Egipci de Barcelona d'organitzar activitats i tallers per a persones invidents, amb l'objectiu d'explorar mitjançant el tacte la morfologia de les peces, i realitzar la lectura i traducció de jeroglífics escrits en les mostres. 

Una de les mostres que formaran part d'aquesta nova mena d'activitats i tallers, es l' "Estela d'un home anomenat Ptahrejsu “Ptah el coneix” que presenta ofrenes al dèu Anubis. Feta en pedra calcària que data del Segon Periode Intermig (1640-1532 a.C.). 30 cm d'altura. 


Taller de representació d'amulets

Els antics egipcis creien fortament en el Més Enllà. Independentment de quina fos la seva condició social, existia la creença generalitzada que, rere la mort els esperava un destí feliç i etern en els camps de Ialu. Els amulets eren aquells objectes que podem considerar propiciatòris de màgia beneficiosa pel difunt. Els seus beneficis podien aportar confiança, salud, sort, protecció o inclús habilitat per actuar com un doble o substitutiu d'un òrgan o membre del cos.

El poder inherent en un amulet es transmetia no només per la seva forma, sinó també pel material i el color, tots ells ajudaven a dotar al portador de poder, protecció y capacitats especials.

Les rèpliques de les peces originals del Museu Egipci de Barcelona, s'utilitzaràn per a desenvolupar tallers amb els que divulgar els detalls dels antics rituals funeraris, com on el on col·locar-los en els llocs específics entre els vendatges de les momies. 

Un d'aquests amulets és la figura del deu Bes, que amb el seu nom bateja la illa mediterrània d'Eivissa. La illa va ser anomenada pels fenicis con "Ibosim", i posteriorment els romans l'anomenaren "Ebessus", que significa literalment "illa de Bes". 

Els fenicis i romans van incorporar en el deu Bes en els seus cultes al llarg de les seves expedicions a Egipte i l'estengueren al llarg de tot el Mediterràni. 

Using Format